על מנת לנכות מס תשומות יש להוכיח הסתברות גבוהה לכך שהרכישה תשמש בעתיד לעסקה חייבת במס – אי.די.אר איטום ובניה – ע"א 891/08

פסק דין של העליון שקובע שכדי שניתן יהיה לנכות מס תשומות, יש להוכיח הסתברות גבוהה (לא "סיכוי סביר", לא "צפיה סבירה", אלא "הסתברות גבוהה" שהיא רמת הוכחה גבוהה יותר) לכך שהרכישה מיועדת לשמש בעסקה חייבת.


העיקרון מנוסח בסעיף 41 לחוק מע"מ, והכוונה ברורה – אם קנית נכס, והוא משמש בעסקה פטורה ממע"מ, אז אל תנכה מע"מ תשומות.
החברה קנתה דירות מגורים, וניכתה את המע"מ. לטענתה, היא לא הצליחה למכור אותן, אז היא השכירה אותן למגורים. השכרה למגורים היא עסקה פטורה ממע"מ, ולכן שלטונות מע"מ לא התירו לחברה את ניכוי מס התשומות.


לא עוזר לחברה שהיא טוענת בתוקף שהכוונה שלה היתה למכור את הדירות – שזו עסקה חייבת במע"מ. בית המשפט פוסק שצריכה להיות הסתברות גבוהה לכך, ולא מספיקה הכוונה והסיכוי הסביר.
אבל, שכחנו את העיקרון ההתחלתי של חוק מע"מ – תשלום מס על הערך המוסף למוצר.


השיטה הנהוגה כיום, של ניכוי מס תשומות באופן מלא בעת הקניה, ותשלום מס עסקאות באופן מלא בעת המכירה, היא רק אחת הדרכים ליישום רעיון חוק מע"מ. יש עוד שיטות שיביאו למיסוי הערך המוסף. ניתן היה, למשל, לקבוע שעוסק חייב לשלם מע"מ על ההפרש בין הקניה והמכירה, ויוכל לעשות זאת רק בעת המכירה, כמו שמורה לנו סעיף 5 לחוק לגבי מקרקעין.


פינה חדשה – תכנוני מס:
חכם אחד אמר פעם – "אי ידיעת החוק איננה פוטרת מעונש, אבל ידיעתו – כן."
ניר חונוביץ, מפקח בפקיד שומה 3, ואנוכי, עבדכם הנאמן, דיסקסנו על תכנון המס הבא:
מעכשיו, בעל חברה המבקש לקנות דירת מגורים לעצמו, כדאי יהיה לו לקנות אותה בחברה (מכספים שלא שולם עליהם מס דיבידנד), להשכיר אותה לשנה אחת לפחות לעוסק אחר שיפעיל שם משרד. אחר כך, יוכל להשכיר אותה לעצמו – או לאחר – למגורים. כך, יוכל לנכות את מע"מ התשומות מיד עם הרכישה, וגם ליהנות מהפטור של מע"מ על השכרה למגורים.


בשיטה הזו הוא מרוויח מכל הכיוונים. ניר עשה עבורנו את החישובים:
אדם פרטי, קונה דירה בסכום של 1,160,000 ש"ח. נזכור שהוא משלם את הכסף מתוך הכסף הפנוי שלו – מהסכומים נטו לאחר מס של – נניח – 50%.
חבר שלו, שמבין קצת מיסים (או שקיבל הדרכה) יקנה דרך חברה דירה שעלותה 1,800,000 ש"ח, וישכיר אותה למשרד. הדירה תעלה לבחור הזה רק 1,550,000 ש"ח כי הוא יקבל את המע"מ חזרה.


ונמשיך:
את אותם 1,550,000 ש"ח הוא ישלם מרווחים בחברה, ששולם עליהם רק 25% מס ולא 50% מס כמו אצל אדם "רגיל". כך, הצליח לקנות דירה בשווי 1,800,000 בעלות אפקטיבית של 1,160,000 ש"ח.


ונמשיך עוד:
אחרי שנה של שכירות למשרד, נהפוך את החברה לחברה משפחתית, ונקבל את שיעור המס המוטב (10%) על הכנסה מהשכרה למגורים.


ועוד:
בעתיד, נפרק את החברה ונקבל פטור ממע"מ לפי סעיף 30(15) לחוק, ופטור ממס שבח לפי סעיף 71 + 93. זה יעלה לנו מס רכישה.
רק עוד המון שנים, כשימכור את הדירה, יצטרך לשלם את המע"מ ואת רווח ההון. עד אז, אלוהים גדול.
נכון, מדובר בדחיית מס – בהפרשי עיתוי. אבל ניר אומר, ובצדק – ש 90% מתכנוני המס הם הפרשי עיתוי.

שתף פוסט
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
Call Now Button דילוג לתוכן