הפרדה רכושית והסכם ממון – החלטת ו"ע בעניין פיגורה

בני זוג נשואים (פרק ב' – נישואים שניים) ולהם שלוש בנות משותפות. לגבר דירה שנרכשה לפני הנישואין, ולאשה דירה שקיבלה במתנה מאבא שלה. לאשה יש בת מנישואין קודמים.
בני הזוג החליטו לרכוש דירה יחד. יום לפני הרכישה חתמו על הסכם ממון שקובע שהדירה שקיבלה האישה מאביה במתנה תישאר שלה, ובני הזוג יממנו את רכישת הדירה החדשה יחד.

ועדת הערר בענין פיגורה דוחה את דרישת הבעל לשלם מס רכישה כדירה יחידה, וקובעת שעצם חתימה על הסכם ממון יום לפני הרכישה, ושלושים שנה לאחר הנישואין, מעיד על כך שהסכם הממון נועד רק להפחתת מס ולכן יש להתעלם ממנו. ועדת הערר קובעת כי לא הוכיחו הצדדים הפרדה רכושית ולכן אין להעניק להם את ההטבה.


ואני אומר, עד מתי ימשך העיוות הזה בחוק? מדוע שני אנשים, שיש לכל אחד מהם בנפרד זכאות למס רכישה מופחת ברכישת דירה יחידה ולפטור ממס שבח במכירת דירה, יפגעו זכויותיהם רק מכיוון שהחליטו להתחתן ולגור יחד? היתכן דבר שכזה, שמדינה שמקדשת נישואין, שמקדשת עקרונות כמו משפחה ונאמנות, מסכימה לפגיעה במי שמקיים את העקרונות האלו?
וזו לא הפגיעה היחידה שהם נפגעים בה. במס הכנסה, אם זוג מחליטים להתחתן, מתחילה מערכת של הגבלות וחוקים פוגעניים לפעול נגדם. למשל, אם שני בני הזוג מרווחים רווח פאסיבי כדוגמת רווח הון, יחושב המס כאילו רק אחד מבני הזוג הרוויח את הרווח הזה, והוא יהיה בן הזוג שהכנסתו היא הגבוהה ביותר – כדי שהמס המחושב יהיה הגבוה ביותר.
אפרט בעניין זה יותר, משום החשיבות שלו לענייננו: אם לאשה יש חנות שהיא משכירה, והיא מחליטה להתחתן עם בחור עם הכנסות גבוהות, מס הכנסה יעביר את הכנסות השכירות שלה – רק לצורך חישוב המס – כאילו בעלה מקבל אותן, כי מדרגת המס שהוא נמצא בה גבוהה יותר.
אותה אישה, אם היתה מנהלת משק בית משותף עם הבחור, מבלי להנשא לו כדת משה וישראל
(יכולה להנשא לו בנישואין אזרחיים, או להיות ידועה בציבור) היתה זכאית שיראו את ההכנסה כהכנסה שלה. רק מכיוון שבני הזוג החליטו להתחתן, מאבדת האישה את זכותה ליהנות ממדרגות המס שלה.
היתכן?
הכל נובע מפרנויה של רשות המיסים. כדי שחס וחלילה לא יעבדו עליהם, העבירו חוקים שמביאים לעיוות חמור ולפגיעה בזוגות נשואים.
יש לבטל את חזקת התא המשפחתי ואת כל החוקים המפלים זוגות נשואים אל מול רווקים וכד'. לבטל את חובת החישוב המאוחד בהכנסות פאסיביות, ולאפשר לשני בני הזוג פטור ממס על מכירת דירה ומס רכישה מופחת על רכישת דירה יחידה, גם אם הם נשואים רחמנא ליצילן.
מי האמיץ ברשות המיסים שירים את הכפפה ויפעל לשינוי חקיקה? אתן לו את מלוא הקרדיט ואקח אותו לטיול על סוס לבן ברחובות העיר (ודעו, שאם יהיו אלו שני בני זוג שיעבדו על זה ביחד, אקח את שניהם בשני סוסים לבנים, ולא אתעקש לתת את הכבוד רק לאחד מבני הזוג – זה שיש לו את ההכנסה הגבוהה ביותר).

שתף פוסט
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
Call Now Button דילוג לתוכן